Aktuellt

22 december
Nu är det dags att säga hejdå. Detta är mitt sista inlägg och jag hoppas att jag inte får anledning att återuppta bloggen...

måndag 18 juli 2011

Det är mysigt när det regnar...

Sitter nere i båten på Ängsö (Nej, inte Mälaren utan Östersjön!!). Regnet har nu upphört men det har regnat under kvällen och vi har för första gången ätit middag nere i båten. Och inte heller åkte grillen fram idag, nej det blev till att nyttja spisen istället. Efter att ha badat i många dagar nu så har barnen uttryckt en längtan efter regn. ”Om det börjar regna, kan vi gosa ner oss i båten och fika och spela spel?” Varje väder har sin tjusning onekligen, även om det är lätt att tycka att sol är det bästa.

Vi har det så bra på båten. Och apropå mindfulness så har jag insett att hela grejen med segling är i mångt och mycket just det. Vi lyssnar på vindrapporter som sträcker sig fram till nästa dags morgon. Vi planerar alltså inte långt i förväg vart vi ska ta vägen eller ens hur morgondagen ska te sig, förrän på morgonen. Det är väldigt långt ifrån mitt och vårt liv hemma där det som för de flesta barnfamiljen, är en massa saker som det planeras för hela tiden. Och kanske är det just därför som den här sköna känslan infinner sig, så fort vi kommer ombord. Jag har tidigare inte kunnat förklara vad som händer med oss. Men som sagt, kanske är det just det faktum att vi är väldigt mycket här och nu, som vi mår bra av? Jag tror det i alla fall.

Idag fick Hampus upp en abborre men vi tyckte att den var för liten och behövde växa på sig lite till, så den släpptes tillbaka till havet. Men det gav mersmak och met- och kastspöna åkte fram flera gånger. Vi förlitar oss inte på fiskefångst till middag, däremot kan vi förlita oss på blåbär till efterrätt! Fantastiskt vad med bär det är i skogarna, stora och fina och jättegoda. Dessutom vimlar det här, liksom hemma, massvis med smultron. Så allt som oftast har vi färska bär till både efterrätt och till frukostens fil och yoghurt. Härligt! Det är bara svampen som än så länge lyser med sin frånvaro, men det kommer säkert det med.

Någon frågade hur det går med Lidingöloppsträningen, och jo tack, det går fint. Så ni andra som har tänkt springa med mig (och faktiskt tagit i hand på det i ett svagt ögonblick, inga namn, ni vet vilka ni är!), det är bara att ligga i hårdträning. I lördags var jag ute i 60 minuter och det var nog närmare milen. Det kändes jättebra, pulsen drog inte iväg, så jag drar slutsatsen att jag håller på att bygga upp en bra kondition igen. Idag har jag och Hampus kört intervallträning. Jobbigt var det, men kul, och också kul att få sällskap. Lite styrka på det så var dagens pass över. Nu gäller det att landa på springbara öar med jämna mellanrum så att jag upprätthåller den här träningsformen. Jag har ännu inte prövat den nyinköpta våtdräkten, men Jocke har gjort det och vittnar om att den funkar finfint. Hm, tycker ju inte att det är superkul med simning som motionsform, men jag är beredd att testa!

Och som svar på kommentaren att jag inte ska känna någon press med att blogga, så gör jag nog inte det. Det är snarare för min egen del som jag vill ha en regelbundenhet. Det är bra för mig att på detta sätt konkretisera mina tankar och funderingar och få dem på pränt. Dessutom oemotsagd, ha!

Batteriet på datorn tar dock snabbt slut och jag vet inte när jag har möjlighet att ladda det nästa gång, så det blir korta rapporter nu!

Jag har testat att låta bli min insomningstablett men det funkar inte alls, så den släpper jag inte ännu. Gör nytt försök om några veckor. Jag känner ingen stress eller oro i att ta den så det får vara. Det är så oerhört värdefullt att få sova så det tänker jag inte byta bort för allt smör i Småland!

Till nästa gång – ohoj till er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar