Aktuellt

22 december
Nu är det dags att säga hejdå. Detta är mitt sista inlägg och jag hoppas att jag inte får anledning att återuppta bloggen...

lördag 6 november 2010

Börjar blicka framåt

Plötsligt känns det annorlunda. Som om något nytt har börjat, inuti mig. Är det detta som är acceptans? ”Du är inte din sjukdom”, sa en vän till mig i veckan. Kanske var det de förlösande orden. Orden som gör att jag kan börja förstå mig själv och min situation. Låter det konstigt, att efter så många månader ska jag börja förstå mig själv? Hm, detta är en process, och det känns som om den precis har börjat på riktigt. Hittills har det handlat om överlevnad. Jag har kämpat, min kropp har kämpat och det har inte funnit utrymme för något annat. Framför allt inte för möjligheten att blicka framåt, att se att det överhuvudtaget finns ett framåt.
Men plötsligt känner jag mig annorlunda. (är det min nya medicin?) Oavsett vilket så känns det som om jag står på stadigare grund nu än tidigare. Jag blir fortfarande ledsen men jag känner mig inte lika frustrerad och bitter och det är fantastiskt skönt. För bitter är inte en behaglig känsla. Det är så långt ifrån mig själv såsom jag vill vara. Och det ska bli min huvudlinje nu – stäva mot att vara precis som jag vill vara. Jag kommer förstås inte alltid att uppnå det, men då har jag i alla fall ett riktmärke, något att sträva mot, ett tydligt mål. Jag vet, efter alla timmar av coachande på Bosön, hur viktigt det är att ha ett tydligt och ärligt mål, om jag ska ha en chans att nå dit jag vill.

Jag är inte min sjukdom. Jag är Anna, inte samma gamla vanliga Anna, även om jag ser likadan ut på utsidan (åja, håret är på utväxt..). Men jag är fortfarande jag, och det känns skönt att känna och uppleva det på riktigt. Tårar kommer när jag skriver detta, men det är tårar av lättnad. Att känna att jag fortfarande är jag. Jag inser nu att jag inte har känt så sedan i januari i år. Jag har däremot många gånger de senaste nio månaderna undrat vem jag är mitt i allt kaos? Och det handlar mest om min självbild, har jag insett. Jag har hela tiden varit jag, men jag har inte känt igen mig själv. Inte så konstigt eftersom det är nya sidor av mig som jag plötsligt fått lära känna. Jag har också utsatts för prövningar och upplevelser som jag aldrig tidigare stött på under mitt liv, och som jag på inget sätt har kunnat förbereda mig på. Men jag har också sett att jag är kapabel att hantera stora förändringar i mitt liv, på ett bra sätt. Jag kan se att jag, tack vare att jag är den jag är, fortfarande står på benen.

Jag har, som jag har berättat tidigare, påbörjat min medicinering. Den har hållit på snart två veckor och just nu laborerar jag med att hitta den optimala tidpunkten att ta min tablett för att få så lindriga biverkningar som möjligt. Jag har haft ett antal dagar med kraftigt illamående, enorm trötthet, värk i lederna och yrsel. Men nu tar jag tabletten på kvällen istället, och det känns bättre, bortsett från att jag sover sämre då. Men bättre det än att jag inte fungerar alls förrän efter lunch! Min läkare gav mig rådet att inte läsa bipacksedeln och jag gjorde inte det förrän i förrgår. Jag förstår vad han menar nu…

Om jag sätter i skrift att jag ska ta tag i träningsbiten, så peppar det mig kanske att faktiskt göra det också? Du får gärna fråga mig framöver hur det går… En av de tråkigaste bieffekterna av medicinen är att min ämnesomsättning går ner och att hormonrubbningen gör att fettet på kroppen omfördelas, och gissa var det sätter sig? Så min känsla av att jag bara sväller på bredden är inte inbillning, utan ett faktum. Men jag vet att jag mår bra både fysiskt och psykiskt av att träna så jag ska verkligen lägga manken till. Hittills har jag inte haft orken eller lusten, men jag tror att de båda är på väg tillbaka och jag vill verkligen komma i bättre form, för mitt välmående skull.

Nu har klockan passerat midnatt och jag känner mig förvånansvärt pigg. Det får väl bli några funderartimmar till innan jag går och lägger mig.

De senaste veckorna har jag känt mig stressad över olika saker men nu verkar det lugna ner sig vilket är skönt. Jag själv märker det eftersom jag inte har bloggat lika frekvent, och framför allt inte hunnit med att samla tankarna som jag brukar göra inför ett nytt inlägg. Kanske har jag behövt en paus från analyserande och bara låta kropp och knopp vara i fred ett tag och få sköta sig själva. Hjärnan jobbar ju även om jag inte går omkring och klurar hela dagarna. Och så småningom ramlar polletten ner. Och där befinner jag mig just nu, på ett nytt trappsteg, lite lugnare, lite mer tålmodig och med lite mer tillförsikt.
Och med dessa ord önskar jag dig som läser en god natt och en fin ALLAHELGONAHELG!

Ps Vill du höra mig sjunga i helgen så finns två möjligheter:
Söndag kl 14.00 i Famnens kyrka i Bromma. Solokvartetter och duetter ur Mozart och Verdi Requiem.
Söndag kl 19.00 i Tyresö Kyrka. Mozarts C-mollmässa i en ”light”-version. Enkelkörer och enbart kvinnliga solister. Varmt välkommen!!

ps 2. Jag måste , ur djupet av mitt hjärta, tacka er alla som har varit med och bidragit till att min insamling till förmån för Rosa bandet, är den största privata insamlingen i Sverige i år! 63.400:- såg jag idag, och idag är sista dagen. Mitt mål på 50 000 kr, som jag trodde var utopiskt, slogs med råge. Du som har hjälpt till, ge dig själv en eloge för att du är med och hjälper kommande patienter att få än bättre behandlingar och överlevnadschanser. Varje krona gör skillnad. Än en gång mitt stora och kärleksfulla tack!

4 kommentarer:

  1. Hej igen Anna,
    Har äntligen läst hela din blogg från början till slut och först tänkte jag kommentera nästan varje inlägg du skrivit, för jag känner igen ALLT.

    Oron, biverkningarna, rakningen som vi inte behövt göra på ett tag, men benen däremot...var lite fundersam över att jag ännu i augusti behövde raka benen, men övriga kroppen var len som en barnrumpa.

    Gjorde misstaget att raka benen en dag i juni inför ett studentfirande...snabbt skulle det gå...över toastolen utan creme...och jag såg ut som att någon hade misshandlat mig med ett rivjärn, fullt med röda blödande prickar längs båda vaderna!

    Vännerna blev arga på mig, med tanke på infektionsrisken...men jag vill ju vara fin..hmmm...ingen hade sett de få fjunen på benen om jag skippat rakningen...

    Mycket har vi fått gå igenom och varje biverkning och inre oro är en utmaning att bemästra.

    Men att känna den tillfredställelsen att vi klarat av detta, etapp för etapp är en styrka och seger i sig.

    Vi är samma personer utanpå, och vem kan ana vad som utspelar sig i inuti. Bara de som gått igenom samma sak kan veta.

    Att inte veta om en liten mikroskopisk cancercell gömmer sig i lilltån för att vandra till vitala delar..nä usch vill inte tänka så!

    En gammal vän jag träffade idag sa; "Anne det är bra att du kommer igång med jobbet, för då slipper du tänka på allt som hänt"...hmmm...ja vad säger man? Det är välment, men jag kommer aldrig någonsin mer att bli den Anne jag en gång var. Jobbet tar inte bort oron, men jag passar in i samhället "som det ska vara" i andras ögon...allt blir "normalt" igen.

    Det finns inte längre ett normaltillstånd, bara ett tillstånd att ha ynnesten att få leva lite till.

    Förhoppningsvis är jag en bättre och djupare Anne som lever fullt ut med ödmjukhet tack vare de svåra erfarenheterna.

    Jag lever idag och jag är glad över att även du Anna tänker som jag. Vi är inte bara överlevare, utan vi LEVER!

    Blev lite nattsudd här, men eftersom jag inte vill sova så skriver jag...
    ...men nu ska jag sova.
    Natti på dig!

    SvaraRadera
  2. Vet inte om ni har hört uttrycket :
    "Vi ska alla dö en dag, men inte alla andra dagar." Jag älskar det uttrycket, det gör att man verkligen VILL LEVA alla de där andra dagarna :-) Och det ÄR okej att ligga på soffan en hel dag! Och Anna, LAGOM med motion, din kropp behöver återhämta sig. Den kommer tala om för dig hur den vill ha det :-) Vad äter du för tabletter? Det kanske du har skrivit tidigare. Lite nyfiken om vi tagit samma. Kram.

    SvaraRadera
  3. Kram till dig käraste Anna! Jag blir glad av att läsa det du skriver och gläds med dig att du ser ljust framåt!

    Mirja

    SvaraRadera
  4. Hej igen Anna,
    Hoppas allt är någorlunda väl med dig!

    Såg din kommentar hos mig och du frågade hur långt jag är i processen.

    Mentalt är jag ganska tom, men försöker vara i "varandet" vilket kan vara ganska frustrerande och rastlöst.

    Rastlösheten kan vara ett tecken på att jag har mer energi och att jag orkar mer, och jag börjar längta tillbaks till jobbet.Börjar jobba igen i januari.

    Åker snart till Vidarkliniken i Järna för att få ompyssling, så det ska bli skönt att komma hemifrån ett tag.

    Känner mig handlingsförlamad efter allt som hänt och allt jag trots allt gjort det senaste året. Nu är jag ju "färdig" med de tunga behandlingarna.

    Var 21 dag får jag herceptin fram till nästa sommar, men däremellan kan jag leva ganska normalt.

    Om du vill ringa mig så kan du Maila mig först, så får du mitt tel nr. Skulle vara intressant att prata med dig.

    Marjut_465@hotmail.com

    Kram från en snöig och ruggig västkust.

    SvaraRadera