Aktuellt

22 december
Nu är det dags att säga hejdå. Detta är mitt sista inlägg och jag hoppas att jag inte får anledning att återuppta bloggen...

tisdag 24 maj 2011

även magen..

Okej, om du inte orkar med gnäll idag så sluta läs nu. Eller om du vill få dig en påminnelse om hur bra du har det (om du har det) så fortsätt gärna.

Det känns som om jag jobbar på så många (för många?) olika flanker just nu. Jag träffar tre olika sjukgymnaster med olika uppdrag; knä, hals, lymfödem. Jag träffar röstläkare, logoped, onkolog, kurator, och idag har jag som pricken över i:et varit och gjort en gastroskopi. Detta eftersom jag har lidit av halsbränna sedan jag började med cytostatikabehandlingarna förra våren, och det bara har blivit värre. Efter att ha dubblerat dosen och det ändå inte har hjälpt, så skickade onkologen i väg mig på gastroskopin. Jag hade faktiskt tänkt strunta i det eftersom jag har gjort det en gång förut och efter det sa att ”aldrig mer”. Men när min logoped berättade att man kan be att få bli sövd, så öppnade sig en ny möjlighet. Sagt och gjort, idag var jag sövd, och tur var väl det!
Medan jag satt i mitt lilla bås i väntan på undersökningen kom en syrra och satte en nål och sprutade in koksaltlösning. Och känslan och doften var exakt samma som under cellgiftsbehandlingen! Usch, jag började må illa direkt och kände mig inte alls sugen på att underkasta mig någon undersökning över huvud taget. Men väl inne i rummet och med narkosläkaren bredvid mig så blev jag ändå lugn, och sedan sov jag gott i de cirka 15 minuter som undersökningen tog. Och vad nöjd jag var när jag slog upp mina ögon och inte mindes något av det hela! Klart nöjd med mig själv att jag drev igenom frågan om narkos.

Ja, så kom då beskedet att jag har ett bråck på magmunnen. Det innebär att magmunnen inte sluter och därmed att magsyran har fritt spelrum upp i magstrupen. Det yttrar sig mest på natten när man ligger ner, och det är därför som jag har vaknat med halsbränna under så lång tid nu. För mig som sångerska är det oerhört stressande att ha halsbränna med allt vad det innebär för stämbanden att få magsyra på sig! Även om det inte känns kul, så är det iallafall en orsak och anledning. Jag undrar bara om det råkar vara en tillfällighet att det har kommit under det senaste året, eller om det också är en konsekvens av bröstcancern?

Jag orkar hursomhelst inte ta ställning till någon operation i dagsläget. Jag kommer att göra en undersökning framöver som kommer att visa huruvida en operation kommer att hjälpa eller ej. Så jag tar en sak i taget – som vanligt då.

Men nu är det inte utan att jag blir trött. Trött på att det hela tiden tillkommer nya grejer med min kropp som måste åtgärdas. Finns det inget bra reservdelsställe där jag bara kan lägga in mig och komma ut på andra sidan, så gott som ny? Tips emottages tacksamt. Jocke brukar skämta om att det inte är mycket som är helt på mig, och jag är benägen att hålla med nu…

Och apropå hur jag mår, så hörde jag idag en intervju med en annan cancerpatient, som bloggar under namnet Vimmelmamman. Hon är vimmeljournalist för Se & Hör, om jag minns rätt. Och hon uttryckte det så bra, nämligen när hon får frågan från folk hur hon mår, så svarar hon ”du får gärna gå in på min blogg och läsa”. Eftersom svaret inte är så enkelt alla dagar och dessutom ganska långt. Och det är faktiskt precis även min tanke med bloggen. Och det är därför som jag emellanåt ställer den motfrågan när mina vänner frågar hur jag mår. ”Har du läst bloggen nyligen”, frågar jag. Inte för att få någon att känna sig dum, om hon/han inte har läst bloggen, utan snarare för att jag ska veta hur mycket den här personen vet om min process, hur långt han/hon har varit med. Och jag tycker att bloggen är jättebra på det viset. Det är lätt för den som är intresserad att hålla sig a jour med hur jag mår och hur mina dagar ser ut. Det ersätter naturligtvis inte den mänskliga kontakten och samtalen, men är ett komplement. Och för mig underlättar det väldigt om jag inte behöver berätta hela storyn i varje samtal. Så, fortsätt gärna läsa, men sluta för den sakens skull inte med att hör av dig på andra sätt!

Imorgon är det dags för kurator. Det blir bra. Ikväll repetition inför torsdagens konsert. Det blir också bra.

1 kommentar: