Aktuellt

22 december
Nu är det dags att säga hejdå. Detta är mitt sista inlägg och jag hoppas att jag inte får anledning att återuppta bloggen...

torsdag 15 juli 2010

Dagar av normalitet

Hallå där ute!

Fick idag ett mejl som började med "jag saknar din blogg", och det är ju smickrande, så nu tar jag tag i saken och bloggar lite! Vi har varit ute med båten några dagar och jag har inte varit uppkopplad mycket överhuvudtaget. Mest för att sköta de mest akuta jobbärendena, men annars har jag försökt att koppla ifrån även datorn.

Att vara på båten har varit ljuvligt och något av terapi för mig. Jag satt där i solgasset i söndags och hörde vågskvalpet och kände doften av hav och kunde konstatera att det var det första som har känts helt normalt, sedan början av februari. Plötsligt upplevde jag att allt var som det ska vara. Och det var en befriande känsla. Visst har jag biverkningar kvar, men de trycktes liksom undan av allt annat underbart. Det har varit ett effektivt sätt att ladda batterierna på och komma undan vardagen hemma. På något sätt så kom jag undan även alla jobbiga tankar på köpet.

Idag skulle min käre vän Johan ha fyllt 39 år. Han blev 30. En hjärntumör satte stopp för fortsättningen på hans liv. Mina tankar går till hans mamma och syskon alldeles särskilt idag, och till Johan själv förstås. När Johan var sjuk så var Hampus nyfödd. Jag hade fullt upp med min lilla bebis och även om jag försökte att finnas där för Johan så visste och förstod jag inte alls vad han gick igenom och vilken kamp han utkämpade. Idag vet jag bättre. Och idag lider jag med alla som behöver utkämpa sina strider mot olika sjukdomar.

Min ena CK har i veckan fått sin sista cellgiftsbehandling, och mår för tillfället uruselt. Det gör så ont i mig när hon berättar om det. Det spelar ingen roll att det är den sista, det är lika fördjävligt i alla fall. Biverkningarna blir inte färre, inte lindrigare, tvärtom tar orken, lusten och energin slut och kanske att det gör biverkningarna värre? Det är bara att härda ut, men det är inte så lätt alla gånger. Och när jag tänker en knapp vecka framåt så börjar jag må illa bara av tanken på att åka till Danderyd. Usch, känner jag när jag tänker på vad den här sjukdomen har gjort med och mot mig. Jag var inne på det i förra inlägget, att inget blir som förr, och jag vet att det är så. Livet kommer naturligtvis att gå vidare, men inte som förr. Jag bävar redan för nästa återbesök och skräcken inför att få ett återfall. Jag känner mig redan hypokondrisk och undrar om jag resten av livet kommer att vara det?

Men innan jag ska till Danderyd igen så ska jag till Tjörn med familjen och hälsa på nära och kära vänner. Det känns jättebra och jag tror återigen på att fylla dagarna med roligheter, särskilt när jag kommer närmare behandlingsdagen.

Nu hoppas jag på att glassbilen kommer förbi, jag hörde melodin i fjärran för någon timme sedan. Hoppas, hoppas....

Bloggen blir kanske lite mer sporadisk under sommaren, men jag återkommer iallafall efter onsdag och behandlingen då.

Ha det gott och sprid kärlek!

4 kommentarer:

  1. Passar på att sprida lite kärlek till dig! :-)

    SvaraRadera
  2. Hej Anna!
    Livet blir normalt igen, jag lovar! Man kan inte gå och fundera på om man ska bli sjuk igen, ingen människa klarar att leva så. Och ingen klarar i längden av att vara bitter, då äts man upp inifrån. Och jag har märkt att det "normala" var det jag ville ha efteråt. Jag älskar det normala! Vardagen, livet här på gården, naturen, ja, livet helt enkelt! Jag har blivit mindre "äventyrlig", jag vill bara vara "normal" :-) Strax efter behandlingen var slut kände jag mig "bortglömd" ett tag, tryggheten från kontakten med sjukhuset var ju borta... men det går över, och livet återgår till vardag ganska fort. Visst kommer tankarna på sjukdomen tillbaka, men låt dem då göra det och tyck synd om dig själv en stund, det är tillåtet. Och tillåter man sig dessa tankar så försvinner de snabbare :-) Ha det så gott och sköt om dig och kom ihåg att det inte är egoistiskt att tänka på sig själv, det är något jag lärt mig!
    Kram Annette

    SvaraRadera
  3. Kram från mig som tänker mycket på dig och alltid läser det du skriver! Mirja

    SvaraRadera
  4. Tänk att även jag har upplevt båtlivet som ljuvligt de senaste dagarna! Så här bra har jag inte mått på så många år, och då "bara" med några före detta depressioner i bagaget, ingen cancer. Nu är jag på tillfälligt besök hemma eftersom jag glömt fylla på dosetten, men i eftermiddag åker jag ut igen :)

    Hoppas du får underbara dagar fram till nästa behandling och att den kanske inte blir lika eländig som de tidigare.

    Många kramar!

    SvaraRadera