Aktuellt

22 december
Nu är det dags att säga hejdå. Detta är mitt sista inlägg och jag hoppas att jag inte får anledning att återuppta bloggen...

fredag 4 februari 2011

Vitt eller vitt?

Denna vecka har gått i färgens tecken, om nu vitt räknas som en färg? Hursomhelst, det har varit dags att slutligen bestämma vilka färger vi ska ha i alla rum i nya lägenheten. Barnen kom ganska snabbt fram till, helt revolutionerande, att de ville ha blått respektive rosa (behöver nog inte säga vem som valde vad). Det finns fantastiskt många, ljuvliga tapeter, men att välja? Nej, det går bara inte! Och eftersom vi varken har ännu mera tid eller ork att lägga på detta, så tedde sig målning som ett jättebra alternativt! Hallen blir grå, liksom en köksvägg. I vårt sovrum är vi lite djärva – med våra mått mätt, och satsar på ganska murrigt med färgen ”Gunder”, en typ av mullvad/brun-aktig nyans. Tillsammans med ett mörkt golv känns det lite vågat, men det blir nog bra..

Så var det dags för vardagsrummet, som skulle bli vitt. Jaha, kritvitt, stockholmsvitt, äggskal, ada, med mera, med mera… Äggskal kändes bra tills en målare sa att med ett stort ljusinsläpp så kan äggskal se nikotinfärgat ut! Inte helt attraktivt.. När sedan vår målare sa att ”vi brukar köra med Nordsjö vit, och det brukar bli bra”, så kändes det lite för enkelt. Vi dubbelkollade detta, men det visade sig att Nordsjö vit verkar vara en bra kulör för vårt vardagsrum!

Så var då allt bestämt, och hantverkarna har satt igång. Det känns spännande att gå upp i lägenheten och se vad som har hänt sedan sist. Nu synkroniseras det mellan målare, snickare och golvläggare, och vår förhoppning är att det faktiskt är klart till den 23 februari, då flytten går. Jag tror kanske inte att allt kommer att vara klart, men det känns ändå som om de (hantverkarna ) har bra koll på läget, och förhoppningsvis så är det så gott som klart!

Man kan alltid skicka en tanke till folket i Egypten, över vilka frågeställningar de har och vad de funderar över, och ställa det i relation till mina funderingar kring olika nyanser av vitt.. Kan bara konstatera att det är olika här på jorden och att jag är lyckligt lottad.

Idag har jag fått springa på löparbandet för första gången sedan jag började med sjukgymnastiken. Det kändes så kul och jag blev så glad när hon sa att jag skulle få springa. Det blev kanske inte riktigt som jag hade tänkt mig.. ”du ska gå 5 minuter först, sedan löpa 2 minuter, gå 1 minut och löpa 2 minuter igen”. Och hur många gånger ska jag upprepa det, frågade jag? Men det handlade inte om att upprepa, jag skulle springa totalt 4 minuter. Tack och lov att jag har sjukgymnasten, Karin, som lägger upp en långsiktig plan för mig. Hade jag fått välja hade jag nog sprungit 3 km, i tron att jag tog det lugnt. Men nu är det Karin som bestämmer, och då blev det 4 minuter. Men det var bra minuterar. Än så länge känns det bara bra, så med lite tur blir det några minuter till nästa gång. Jag känner mig starkare i kroppen och har också tappat några kilo, vilket jag tycker är skönt.

Provade den konsertklänning som jag inte kom i i december, och nu sitter den faktiskt! Blir kanske den röda med andra ord på söndagens konsert.

Imorgon blir det först repetition på förmiddagen. Haydn står på programmet. (Konsert på söndag kl 16.00 i Breviks kyrka, Lidingö). Sedan kanske packa lite mer? Några fler skåp kan vi nog rensa ur och packa ner. Förra helgen slutförde vi källaren, vilket kändes fantastiskt, och även balkongen är packad och klar. Bara två veckor, lite drygt, till flytten nu. Längtar!!

Om du har en stund över så kom gärna på konserten på söndag, många och vackra toner utlovas!

1 kommentar:

  1. 4 min är kanon!
    5 min springer jag sen är det stopp.
    Snart är du förbi mig!

    SvaraRadera