Aktuellt

22 december
Nu är det dags att säga hejdå. Detta är mitt sista inlägg och jag hoppas att jag inte får anledning att återuppta bloggen...

fredag 20 augusti 2010

Less på mig själv....

Det har gått ett tag sedan mitt senaste inlägg, och jag tror att det beror på att jag inte har haft lust att häva ur mig mer elände, och samtidigt är det så jag känner mig just nu, och jag tycks inte heller komma ur det. Så kanske är det meningen att ni ska få ta del utav det? Jag väljer att tro det, så håll till godo.

Sedan den sista behandlingen och de närmaste veckorna därefter har jag känt mig väldigt, väldigt ledsen och trött. Reaktionen är inte ovanlig, jag vet, men det är en ovan känsla för mig. Jag inser att om jag sysselsätter mig med olika aktiviteter och sociala evenemang, så kan jag hålla de dystra och hopplösa tankarna stången. Alltså är det befriande att göra just det. Samtidigt som jag också är medveten om att så länge jag sysselsätter mig med annat, så ger jag inte cancern den uppmärksamhet som den behöver. Jag minns min kurators råd från den allra första tiden, nämligen att ge cancern uppmärksamhet för att sedan kunna leva i den vanliga verkligheten. Jag har nog varit dålig på det. Och det beror i sin tur på att vi har varit tillsammans, hela familjen, i flera veckor nu. Med omtanke om barnen vill jag inte bryta ihop alltför många gånger eller alltför djupt heller. Så jag vet inte riktigt var jag står, mentalt sätt. Om jag bara släpper på alla känslor, kommer jag då att falla ihop till en våt fläck, eller kommer jag fortfarande att stå upp? Jag tror att jag kommer att halvstå åtminstone! Men jag har ännu inte prövat, och det känns läskigt att inte veta, att inte ha kontroll över den känslomässiga statusen.

Jag känner också igen det som kuratorn sa, nämligen att det är lätt att tro att efter cytostatikan så ska jag känna glädje, och lättnad. Och också att min omgivning känner av det. Men eftersom den totala energinivån är så otroligt låg efter att kroppen i ett halvårs tid har ägnat sig åt att överleva, så är det svårt att känna någon glädje över huvud taget. En etapp är avklarad, men jag har fortfarande långt kvar, i min bok. När jag möter folk och som oftast får reaktionen att jag ju ser så pigg ut och vad fantastiskt det är att jag orkar med sociala tillställningar, så inser jag att det utifrån sett kanske verkar som om detta med cancer är något man fixar lätt som en plätt. Men ni ser mig aldrig som ynkligast! För självklart väljer jag att träffa folk när jag känner mig stark. Vem skulle gå på ett dop och där bryta ihop? Näe, så pass väluppfostrad är jag så att jag inte stjäl uppmärksamheten på det sättet. Jag vet inte om jag har svårare än andra människor vara liten och ynklig, men jag tror inte det. Jag har inga problem med det, jag väljer bara mina stunder. Och då är ni, mina kära vänner, inte där. För gråter gör jag mest hemma, på min kammare, i armarna på Jocke. Men det finns en Anna bakom den pigga fasaden som är allt annat än stark och fantastisk.

Den sjukskrivning som i april upplevdes som ohyggligt lång, ända till årsskiftet, känns idag mer rimlig. Jag inser för varje dag som går, att det kommer att ta tid att bygga upp på både kropp och själ.

I dagsläget är jag så låg att jag inte orkar med sociala evenemang längre. Jag orkar knappt svara i telefon eller prata med vänner och familj. Jag väljer till och med att skicka sms istället för att ringa till min syster och gratulera på bröllopsdagen. Allt detta är helt förståeligt, men så väldigt olikt mig, och det är det som känns jobbigt. Det här är inte jag! Och jag har inte bett om att må så här. Tvärtom har jag skött mig rätt bra i hela mitt liv. Jag tycker helt enkelt inte att jag förtjänar detta. (Fast det gör nog ingen!)

Apropå det, saker som jag kan störa mig på rejält...
Jag var på informationsmöte på KS för några veckor, om strålbehandlingen, vilket i sig var bra och just informativt. Då sköterskan informerar om att man inte ska röka under behandlingstiden eftersom det försämrar resultatet, sträcker en kvinna upp handen och frågar om det är okej att röka på helgen, då man inte får behandling? Ord känns överflödiga naturligtvis, och det är ingen underdrift när jag säger att en viss lynchstämning infann sig. Där satt vi, ett tjugotal personer som alla går igenom en cancerbehandling, och människan har mage att ställa den, i mina ögon, otroligt dumma frågan! Här har hon överlevt en typ av cancer, men utsätter sig gärna för risken att utveckla en annan. Ja, jag kan bara konstatera att det är olika, men för att återkoppla till det jag började den här utläggningen med - jag tycker inte att jag förtjänar detta...

Om jag förut kände mig bitter så känner jag mg mera arg nu, och frustrerad. Något som jag inte heller har upplevt tidigare, tvärtom så har jag svarat nej på den frågan när folk har frågat om jag känner det just så. Men nu är jag mer arg. Arg på allt det som den här sjukdomen för med sig, och som påverkar mitt liv, nu och framåt. Arg på att jag inte får bestämma själv om jag vill skaffa fler barn, arg på att jag blir försatt i klimakteriet i fem år, med allt vad det innebär för kropp och själ, arg på ärren på min kropp som dagligen kommer att påminna mig om cancern, arg på att jag inte har något hår på huvudet och för att jag inte vet hur det kommer att bli när det växer ut igen. Arg, arg, arg, arg, så nu vet ni det!

Och det är faktiskt intressant, eftersom håret inte har varit något problem hittills. Jag har inte alls känt mig besvärad av det, men nu när jag tittar mig i spegeln så lider jag av det. Känner återigen att detta är något som jag inte har bett om, men som jag blir tvungen att acceptera.

Jag tror att jag ska avsluta för idag innan ni helt tappar hoppet om mig.

Jag garanterar dock att samtidigt som jag känner allt detta, så vet jag, rent intellektuellt, att jag kommer att lära mig leva med mina nya erfarenheter och insikter. Men det kommer att ta tid. Det är inte bara att gaska upp sig och tänka positivt. Jag har sagt det förut och jag säger det igen - JAG VILL HA TILLBAKA MITT LIV! Och det är inte möjligt, åtminstone inte såsom mitt liv tedde sig förut.

Jag ser dock fram emot en höst där jag lägger energi på att återhämta mig. I det ingår också att hitta någon sorts normalitet igen, och jag kommer att uppskatta lunch eller fika med vänner, eller varför inte gå ut och ta en drink (nu när smaklökarna är tillbaka för gott!!)?

Ikväll vankas grillad kyckling och eventuellt även grillade marsh mellows. Vi är ute med båten och har haft några härligt soliga sommardagar. Även om jag inte är helt på topp, så mår jag bra av att vara här ute. Det är skönt att byta miljö och att få komma bort. Även om jag förstår att Robban Broberg har rätt när han sjunger att "man kan aldrig resa bort från sig själv", så hjälper det för ett tag!

11 kommentarer:

  1. Nä fy fan för den där jävla skitcancern!! Nu sitter jag och blir förbannad över det du går igenom. Det är så orättvist! Nu har två i min närhet drabbats på kort tid och Jannes syster har precis genomgått första cytostatikabehandlingen och har allt framför sig som du gått igenom. Förlåt mina svordomar men jag blir så ARG!!

    Kram, Mirja

    SvaraRadera
  2. Hej Anna!
    Om du bara visste hur fantastiskt du uttrycker dig i skrift det berör så in i norden. Det ger otroligt mycket att följa med på din resa.
    Nån dag i höst ska jag ta med Dig på mina smultronställen på Ö:n om du vill.
    En f.d pepparkaksräknare

    SvaraRadera
  3. Vågade läsa och är glad för det! Jag är också arg och ledsen för din skull. kram Kerstin

    SvaraRadera
  4. Anna, jag vill börja med att säga att jag inte på något vis försöker jämställa det du går igenom nu med det jag gått igenom med mina depressioner. Bara så att det är klart.

    Din beskrivning av hur du mår och ditt obekanta beteende som du beskriver som att det inte är du, den känslan känner jag så väl igen. Jag kände på samma sätt när jag var deprimerad. Jag var inte jag. Jag är en glad o sprallig tjej som älskar livet; inte en tyst, passiv tant som bara gråter. Det är/var jag i båda fallen, men det var depressionen som gjorde mig sådan.

    Du var/är Anna både då och nu, men du kommer inte att bli densamma som innan. Du kommer inte heller att vara samma Anna som precis just nu, för som du själv säger är du inte du nu. Nu är du vad sjukdomen gör med dig. Orättvist, absolut! Var arg, arg, arg så mycket du vill och behöver!

    Hör av dig så snart du behöver Vänner eller bara en vän.

    Många kramar!!!

    SvaraRadera
  5. Jag hade också en arg fas. Var förbannad på det mesta, allt bottnade sig i att jag kände mig sviken av min kropp... Jag tog mig över det och numera är jag och min kropp överens igen. Är ingen idé att vara arg på något du aldrig lämnar, inte förrän du dör. Det du går igenom nu är din högst personliga reaktion på allt som hänt, jag känner dock igen mig i mycket av det. Skönt att du har en famn att gråta ut i, det hade jag också. Våga vara liten, försök att värka igenom det som gör ont och glöm inte att lukta på blommorna :-) Även om det inte ser ut så nu, så kommer du att gå starkare ur det här.
    Kram Annette

    SvaraRadera
  6. Hej Anna.
    Det är som mörkast innan det ljusnar… Den yttre bilden av dig är att du är så stark (och det är du givetvis också), men allt måste få plats. Det krävs en väldig kraft för att möta det tyngsta och och då går kanske mesta energin dit? Resten på sparlåga. Du behöver kanske inte fokusera utåt just nu. Du har ju gått igenom så omvälvande saker. Ta det lugnt. Vila i det mörka. Det kommer att vända!!
    Efter de skolboksperfekta årstiderna vinter, vår och sommar ser jag fram emot höst. Gyllenlövspromenader i syrebrus. Det blir skönt! Ser fram emot att få träffa dig! Kram Mia

    SvaraRadera
  7. Hej Anna!
    Tack för fint inlägg. Nej - det blir inte som vi vill ha det bara för att vi vill det tillräckligt mycket. Om jag lärt mig något av livet är det just detta. Det är det som gör det så svårt att leva ibland. Livet är dessutom allt annat än rättvist.
    Själv tror jag att vi själva ger meningen med livet. Det är för oss inte givet. Det handlar om hur vi tar det som kommer i vår väg, och använder det i framtiden. Att inse att vi blir arga när viljan inte räcker, trötta på livet i sig och inte orkar allt är en bit i det också.
    Vi är inte mer än människor, men vet du - det är mer än gott nog. Att dessutom vara en bra människa i det svåra, tänka på andra OCH sig själv, inse sina begränsningar och behov och samtidigt se möjligheter det är att vara en stor människa med stor vishet. Vi ändras med livet gång, men inte hur vi är i grunden! Det du var kommer du också att vara om än i en modifierad tappning. Inte sämre det, kanske bara förfinad.....
    kram i massor.

    SvaraRadera
  8. Cecilia Enström Öst23 augusti 2010 kl. 22:27

    Ja det är förgävligt Anna, skitsjukdom! Men jag är med dig i tankarna, bara så du vet. Stor kram från Cilla

    SvaraRadera
  9. Finaste Anna. Finastefinaste Anna. Kram Ellen

    SvaraRadera
  10. Hur kan det någonsin vara rättvist att få cancer el drabbas av något annat obegripligt och vansinnigt som vi inte har bett om? Jag förstår verkligen inte kommentaren "Det är så orättvist" Ja, det är klart att det är fel med sjukdomar. Man skulle helst slippa. Men orättvist? I jämförelse med vadå? Vad är rättvist då? Hmm... Anna-älskling - jag ska sno med dig en dag snart och göra något mysigt - bara du och jag. Puss från Sis

    SvaraRadera