Aktuellt

22 december
Nu är det dags att säga hejdå. Detta är mitt sista inlägg och jag hoppas att jag inte får anledning att återuppta bloggen...

måndag 14 juni 2010

en dag i tårar

Igår upplevde jag min värsta dag på länge. Jag tror att det var dags att släppa ut både ilska, frustration och sorg. Och när det fysiska blir alltför jobbigt så orkar inte heller psyket med. Familjen hade åkt på bio och jag låg hemma med en alltmera tilltagande värk i kroppen. Det är obeskrivligt hur ont det har gjort i min kropp under helgen. Dessutom är den så illhållande att jag höll på att få panik. Och när sedan febern började stiga och jag började oroa mig för att jag också hade en infektion i kroppen, ja då blev det för mycket helt enkelt.

Jag kände mig så liten och ynklig och samtidigt så förbannad och trött på alltihopa. Jag bara orkade inte längre. Det räcker nu, inga fler behandlingar, inga fler biverkningar, inget mer illlamående, DET RÄCKER NU! Jag tänkte att jag börjar förstå de patienter som inte vill ha behandling, som själva väljer att avstå. Jag vet att det är kortsiktigt tänkt, men ändå, tänk så skönt och befriande att inte behöva allt detta som jag nu går igenom!

Efter att ha stått i förbindelse med onkologakuten under dagen, så åkte Jocke och jag in vid åttatiden på kvällen. Då för att febern gick över den magiska 38-gränsen, och för att smärtan var så outhärdlig och jag bara ville hitta någon som kunde hjälpa mig bli av med den så att jag skulle få sova. Jag var så trött, både fysiskt och psykiskt. Det är jobbigt att ha så ont ska jag säga. Men alla prover var bra, vilket kändes skönt. Jag har åtminstone inte någon infektion på gång. Men läkaren sa också att jag ska äta smärtstillande regelbundet och inte vid behov, eftersom det är lättar att stävja en smärta än att bryta en smärtcirkel. Så nu äter jag allt jag kommer över i den vägen! Skämt å sido. Det var skönt att allt såg bra ut och vi kom hem cirka två timmar efter att vi åkt in. Man får lite av en gräddfil som cancerpatient och behöver inte ens sitta i akutväntrummet, eftersom man är infektionskänslig. Alltid något!

Men det var en pärs igår, kände att all ork, all kraft och all styrka bara rann ur mig. Jag vet att jag i grunden är en stark person och ni som kommenterar nämner det ofta. Men igår var det en annan Anna och kanske att ni inte skulle känna igen mig? Uppgiven, gråtandes, orkeslös. Men det är också en del av mig, framför allt nu, och det är faktiskt skönt att emellanåt släppa taget och inte vara så förbaskat stark hela tden. Tack till älskade Cilla som i den stunden var stark för mig och lyssnade till min klagolåt, det hjälpte mycket!

Idag känns det lite bättre. Lite mindre ont, men istället lite mer illamående. You win some, you loose some...

Jag har nu två behandlingar kvar och jag hoppas innerligt att de kommande två inte tänker bli värre än denna. Nu vet jag iallafall vad som väntar och jag hoppas också att min läkare till nästa gång tänker ut något fiffigt som underlättar för mig. Helt klart är i alla fall att jag kommer börja äta smärtstillande innan helvetet bryter ut!

Nu hoppas jag att botten är nådd för denna gång och att det blir positivare tongångar framöver.

Ha det gott!

9 kommentarer:

  1. Se till att gråta så ofta du behöver. Träng inte undan gråten, då får du bara den att hantera också.
    Jag hoppas innerligt att botten är nådd, inte bara för denna gång, utan för alla behandlingar framöver.
    Många kramar!

    SvaraRadera
  2. Kämpa på Anna-vi är många som stöttar dig. Vi har också fått information från Lasse innan jag gick in och läste bloggen.
    Imponerande att du orkar hålla bloggen uppdaterad och den kan i sig vara en del av terapin för att lätta på trycket.
    Hoppas vi kan ses något i sommar.
    Många varma kramar från Toni med familj i Uppsala

    SvaraRadera
  3. Cecilia Enström Öst14 juni 2010 kl. 21:04

    Stor varm kram även från mig! Cecilia

    SvaraRadera
  4. Du är en jättestark person, men även den allra starkaste har väl rätt att gráta och känna sig uppgiven och orkeslös. Jag háller fullkomligt med Miriam, grát sá ofta du behöver!
    Stora varma kramar kommer till dig frán Sevilla!

    SvaraRadera
  5. Att gråta är väl också en sk styrka? Att vara sig själv, att vara ärlig. Jag tror inte man kan ta sig igenom detta du går igenom utan att vara ärlig, sann och skör.

    Massa kärlek!

    SvaraRadera
  6. Anna min älskade gumma, jag sitter här med tårar i ögonen och känner en liten liten bit av din smärta, jag kan självklart inte förstå men eftersom jag hade akut ryggskott (förlåt att jag äns en gång nämner det!) mina sista dagar i Sverige försöker jag ta det som en startpunkt och då kommer jag en bit. Anna, du ska gråta hinkvis, du ska röja och skrika åt livet, du behöver inte vara stark hela tiden, det var så oerhört att se dig så skrämmande stark under vår vistelse men också en fröjd självklart. Nu har allting vänt sig och du mår pyton, skittufft och orättvist JA och det finns inga men att komma med. Jag önskade jag kunde hitta nå´t som verkligen hjälpte att mildra allt men det kan jag inte, i alla fall inte i ord. Däremot kan jag komma med litet tafatta försök att pigga upp dig genom att titta i vår historiebok, minns du härliga seglingar i Medelhavet, bubblor så fort klockan slog Champagne, näcka bad i ljummet vatten dag som natt, luncher som var värdiga gourmeter, talent shows när Simon alltid sjöng The Concrete and The Clay, Barracuda Choir som sjöng bäst när det brassade på en sådär 20-25 knop och mamma satt stel av rädsla och höll i sig, nej faktiskt bet i "relingsbandet", det finns fortfarande bitmärken!, strandhugg när Camilla och du rodde och gjorde Pronc de Pronc och slog knopar om träd och stenar, hamnbesök som slutade med många öl och den där gången när Jo bet hurtigt in i en röd chillie, jag trodde det var det sista vi skulle se av honom - det slog lågor ur hans mun! Vilka minnen, vilka skatter - om du orkar tänk på dem och känn att jag är med dig och gråter med dig idag, stor kram Kxx

    SvaraRadera
  7. Anna! Du vet att vi älskar alla dina tongångar! En person som skulle vara ständigt sprudlande och evigt stark som en björn skulle nog vara svår att uthärda… Det är hemskt att du ska behöva gå igenom detta lidande, men jag tänker att mer än hälften är gjort och nu stundar en skön sommar med sol, segling och smultron!!
    Lite sköna saker att njuta av. - Och barnen! Även om det blir iskallt lär det nog bli en hel bad, åtminstonde från Mathildas håll, om man får döma av hennes vilda plaskande häromdagen! Stor kram till dig och din familj, Mia

    SvaraRadera