Aktuellt

22 december
Nu är det dags att säga hejdå. Detta är mitt sista inlägg och jag hoppas att jag inte får anledning att återuppta bloggen...

onsdag 2 juni 2010

Glädje blandat med vemod

Solen skiner och jag börjar få den där härliga sommarlovskänslan i kroppen. Även om det inte är sommarlov för mig, så känns det ändå i kroppen att snart, snart är det lov. Och det är ljuvligt och välbehövligt. Jag gläds med barnen som snart får sova så länge de vill på mornarna och åt dagar som fylls med lek och bad.

Och parallellt med de känslorna så kommer också ett stort vemod över mig. Oftast på kvällarna eller tidiga mornar. När det är lugnt och stilla runt omkring mig. Och särskilt de här dagarna när jag inte mår så dåligt fysiskt längre. En trötthet som jag inte har känt tidigare infinner sig alltsom oftast och emellanåt och en sorgsenhet. Och det är som att hela systemet är trött; kroppen och huvudet. Inte så konstigt naturligtvis med tanke på allt gift som min stackars kropp ska hantera, och även hjärnan har en del att jobba på. Jag börjar förstå min ck som har gått igenom en tuff cancerbehandling, när hon säger åt mig att ta hand om mig och att jag kommer att behöva kraft längre fram. För kroppen blir mer och mer sliten för varje behandling. Och kropp och knopp hänger som ni vet ihop, så även om jag känner mig hyfsat mentalt stark, så tär varje behandling även på psyket.

Jag tror mig vara bra rustad för det, men jag måste också acceptera att det är så och planera därefter. Hittills har jag varit så otroligt glad och energisk när jag mår bra efter en behandling, och då haft en full kalender på en gång. Men nu planerar jag för tomma dagar. Dagar då jag bara gör det som faller mig in, och framförallt gör saker som gynnar mig.

Igår kom min älskade moster och kusin från England, och jag är så glad att få möjlighet att träffa dem flera gånger under deras dagar i Sverige. Och till dagen före nästa behandling, alltså på tisdag, ska jag bara hänga med kusin Camilla. Förhoppningsvis är det varmt och skönt och vi kan ligga på en filt i gröngräset och bara ha det bra.

Att fylla dagar med saker som gynnar en själv är värdefullt och jag hoppas att det är något som jag kommer att fortsätta med även när jag har kommit ut på andra sidan. Kanske inte i lika stor utsträckning, men ändå prioritera välmåeendeaktiviteter på ett sätt som jag inte har gjort tidigare.

Idag är det en ärendedag då det ska inhandlas presenter till ledarna på dagis, studentpresent, konfirmationspresent och födelsedagspresent.... (kanske en present till mig också!)Känns det bekant??

Jag ska gå ut och låta värmen smitta av sig på mig och låta vemodet ta en paus.

5 kommentarer:

  1. Hej Anna. Älskade fina Anna. Vilken fin sida du har. Jag ska läsa mig igenom allt när jag kommer hem. Varma tusen kramar från Ellen

    SvaraRadera
  2. Cecilia Enström Öst2 juni 2010 kl. 17:00

    Hej Anna!
    Vad fint du skriver! När är dags för nästa behandling, är det tisdag i nästa vecka? Vill veta så jag kan tänka på dig extra mycket då. Hoppas nu att värmen smittade av sig och att du känner dig lite bättre. Kram från Cecilia

    SvaraRadera
  3. Hej Clla!
    Nästa behandling är på onsdag nästa vecka. Försöker hålla tankarna borta från den de dagar som återstår. Tack för att du är med mig! Kram

    SvaraRadera
  4. Jag är imponerad. Du skriver så fint och innerligt. Jag känner mig privilegierad som får dela dina tankar och utmaningar.

    Kanske kan du dra ut mig på en promenad runt Skeppsholmen och Strandvägen när du inte känner för att äta lunch.

    Kram, kram, kram - Christian

    SvaraRadera
  5. NJUT! Allt vad du kan! Kramar!

    SvaraRadera